bezorgfraude

Wie is er aansprakelijk bij bezorgfraude of diefstal tijdens het aankoopproces?

Je hebt eindelijk dat ene mooie product besteld. Misschien was het een nieuwe smartphone, een prachtig paar schoenen of iets anders waar je al een tijdje naar uitkeek. Je volgt het pakketje nauwgezet via de track-en-tracecode. Tot je verbijstering staat er opeens dat het pakket is afgeleverd, maar je ziet helemaal niets voor de deur. Of misschien heeft de koerier zogenaamd je handtekening gekregen terwijl je niet eens thuis was. Grote kans dat je te maken hebt met bezorgfraude. Maar wie is er eigenlijk aansprakelijk als je aankoop op mysterieuze wijze verdwijnt? Op deze pagina lees je wat je in deze situatie kunt doen en wat je rechtsbijstandverzekering kan betekenen.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid bij bezorgfraude?

Bezorgfraude komt helaas steeds vaker voor, vooral nu we massaal online winkelen. Criminelen vinden telkens nieuwe manieren om pakketten te onderscheppen of mensen te misleiden met nepbezorgingen. Vaak merk je pas dat er iets niet klopt als je bestelling niet opduikt. Op dat moment wil je weten wat je rechten zijn en hoe je kunt voorkomen dat je zelf de dupe wordt van bezorgfraude.

Het is belangrijk om te weten dat de wet onderscheid maakt tussen consumentenkoop en zakelijke aankopen. Koop je iets als consument bij een webshop binnen de EU? Dan ligt het risico tijdens het transport in principe bij de verkoper. Pas zodra jij het pakket in handen hebt, gaat het risico over. Dus als er onderweg iets misgaat of je bestelling wordt gestolen voordat je deze hebt ontvangen, is de verkoper aansprakelijk. Jij hebt in dat geval recht op een nieuwe levering of teruggave van je geld. Anders wordt het wanneer je kiest voor een andere vervoerder dan degene die de verkoper aanbiedt.

Stel, je regelt zelf een transportbedrijf, dan ligt het risico bij jou zodra het pakketje aan de vervoerder wordt overgedragen. Wanneer je iets tweedehands koopt van een particulier, is dit vaak lastiger. In die situatie geldt meestal: levering is levering! En het risico ligt eerder bij de koper. Daarom is het belangrijk goed na te denken over hoe je iets laat bezorgen.

Hoe herken je bezorgfraude?

Bezorgfraude is soms lastig te onderscheiden van een gewone vertraging. Maar er zijn signalen die kunnen wijzen op fraude. Denk aan vreemde meldingen in de track-en-trace die niet kloppen met je eigen ervaring. Bijvoorbeeld als er staat dat je pakket is overhandigd met een handtekening terwijl je helemaal niet thuis was. Of als je zogenaamd toestemming zou hebben gegeven om het pakket ergens anders neer te zetten. Ook nepbezorgers die beweren dat je eerst nog een extra bedrag moet betalen voordat ze je pakket kunnen afleveren, komen regelmatig voor. Bij twijfel is het slim om contact op te nemen met de verkoper of de officiële vervoerder. Blijf niet te lang wachten, want hoe eerder je er achteraangaat, hoe groter de kans dat je het probleem kunt oplossen.

Wat kun je doen als je slachtoffer bent van dit soort praktijken?

Op het moment dat je doorhebt dat je pakket niet is geleverd en je vermoedens hebt van bezorgfraude, is het belangrijk om meteen in actie te komen. Leg eerst alle informatie vast. Maak schermafbeeldingen van de track-en-tracegegevens, bewaar e-mails van de webshop en noteer eventuele telefoongesprekken met de vervoerder. Hoe meer bewijs je hebt, hoe sterker je positie is als je aanspraak wil maken op een vergoeding. Daarna neem je contact op met de verkoper. In veel gevallen zal de webshop een onderzoek starten bij het transportbedrijf. Soms wordt gevraagd om een verklaring te ondertekenen dat je niets hebt ontvangen. Blijf kalm en laat je niet afschepen met een standaardantwoord. Je hebt als consument recht op een product dat daadwerkelijk geleverd wordt.

Je rechtsbijstandverzekering kan in dit soort situaties iets voor je betekenen. Stel je rechtsbijstandverzekering op de hoogte als je merkt dat je te maken hebt met bezorgfraude. Zij kunnen je adviseren over je rechten, helpen met het schrijven van een ingebrekestelling of zelfs bemiddelen als de verkoper niet wil meewerken. Zeker bij grotere aankopen kan dit een hoop frustratie schelen.

Waar heb je recht op als je dit meemaakt?

Veel mensen denken bij bezorgfraude meteen aan hun inboedelverzekering. Toch valt een niet-geleverd pakket meestal niet onder je eigen inboedelverzekering, omdat de spullen pas verzekerd zijn zodra ze in je woning liggen. Gelukkig heb je als consument recht op levering of terugbetaling. Wanneer de verkoper niet wil meewerken, kun jij je rechtsbijstandverzekering inschakelen om alsnog je gelijk te halen. Het kan verstandig zijn om een brief op te stellen waarin je de verkoper formeel in gebreke stelt. Vaak is dit genoeg om beweging te krijgen. Als je via een creditcard hebt betaald, is er soms ook een mogelijkheid om het bedrag terug te vorderen via een zogenaamde chargeback-procedure. Neem hiervoor contact op met je bank of creditcardmaatschappij.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van bezorgfraude?

Kies bij online aankopen altijd voor betrouwbare webshops met goede recensies. Let op het keurmerk en controleer of de website duidelijke contactinformatie heeft. Bij bezorging kun je vaak kiezen voor een optie waarbij je zelf een bezorgmoment bepaalt of het pakket moet aftekenen. Maak daar gebruik van als je kunt. Ook is het slim om je pakket niet zomaar onbeheerd voor de deur te laten zetten. Steeds meer vervoerders bieden de mogelijkheid om een kluisje of afhaalpunt te kiezen. Hoewel het wat meer moeite kost, verklein je zo de kans op bezorgfraude.

Daarom kiest Nederland voor ons
  • Vergelijk eenvoudig en snel een rechtsbijstandverzekering
  • Direct en eenvoudig aanvragen=tot €273 besparen
  • 100% Gratis service: geen advies- of andere kosten
Een rechtsbijstandverzekering is relatief goedkoop: de premie per jaar van een rechtsbijstandverzekering ligt meestal lager dan één uur aan advocaatkostenConsumentenbond logo