Als online marketeer focus je dagelijks op het vergroten van merkbekendheid, het verbeteren van campagnes en het analyseren van data om de beste resultaten te behalen voor je klanten of je eigen bedrijf. Maar wat als een project niet verloopt zoals gepland, je te maken krijgt met ontevreden klanten, of er disputen ontstaan over intellectueel eigendom? Juist in dit digitale tijdperk, waar de grenzen tussen contentcreatie en eigendomsrechten vaak vaag zijn, is een rechtsbijstandverzekering onmisbaar. Het biedt een vangnet en juridische ondersteuning wanneer je die het nodigst hebt.
“Bescherm je (digitale) wereld met een rechtsbijstandverzekering. Een essentiële verzekering voor online marketeers in de wereld van ‘clicks’ en ‘cookies’!”
— Kasper, expert rechtsbijstandverzekeringen
Een verzekering die klikt met online marketeers
De digitale wereld is jouw speelterrein, maar zelfs in de creatiefste campagnes kan iets misgaan. Dat begrijpen wij bij DAS maar al te goed. Daarom is onze zakelijke rechtsbijstandverzekering speciaal ingericht voor online marketeers zoals jij. Met hulp bij incasso standaard inbegrepen, onderscheidt DAS zich van veel andere zakelijke aanbieders. Werk je als zzp’er of ben je eigenaar van een marketingbureau (mkb’er), DAS biedt zowel voor zzp’ers als mkb’ers passende oplossingen. En hoewel wij overtuigd zijn van de kwaliteit van onze DAS rechtsbijstandverzekering, staan we ook open voor het feit dat er andere interessante opties zijn. Daarom, voor een breder overzicht, lees hier meer over zakelijke rechtsbijstandverzekeringen.
Als online marketeer liggen juridische kwesties op de loer
1. Auteursrechtenschendingen
In jouw dagelijkse werk als online marketeer creëer je voortdurend content en campagnes. Hierbij loop je het risico om, soms zonder het te weten, auteursrechtelijk beschermd materiaal te gebruiken. Dit kan gaan om afbeeldingen, video’s, of zelfs tekstfragmenten die je gebruikt voor je website, blogs of social media posts. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:
- Het per ongeluk gebruiken van een beschermde afbeelding in een blogpost zonder toestemming van de rechthebbende.
- Het embedden van een video in een online campagne waarop auteursrecht rust, zonder dit te verifiëren.
- Het citeren van teksten uit beschermde bronnen in je marketingmateriaal zonder de juiste bronvermelding.
2. Schending van privacy en gegevensbescherming
Als online marketeer verzamel en analyseer je veel persoonsgegevens om je marketingstrategieën te optimaliseren. Het is essentieel om te voldoen aan privacywetgeving zoals de AVG/GDPR. Overtredingen kunnen leiden tot serieuze boetes en reputatieschade. Hierbij kun je denken aan de volgende voorbeelden:
- Het zonder toestemming gebruiken van klantgegevens voor een nieuwe marketingcampagne.
- Het niet correct beveiligen van persoonsgegevens, waardoor er een datalek ontstaat.
- Het versturen van e-mails of nieuwsbrieven zonder een duidelijke opt-in van de ontvanger.
3. Misleidende reclame
Het promoten van producten of diensten online brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om eerlijke en niet-misleidende informatie te verstrekken. De grens tussen overtuigende marketing en misleidende reclame is soms dun. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:
- Het overdrijven van de effectiviteit of mogelijkheden van een product in je advertenties.
- Het weglaten van belangrijke informatie over de kosten van een dienst in een online campagne.
- Het gebruik van ‘voor’ en ‘na’ foto’s die niet een eerlijk beeld geven van de resultaten van een product.
Voor meer informatie over de risico’s die je als online marketeer loopt en hoe je deze kunt vermijden, kun je terecht op de website van de Data-Driven Marketingvak (DDMA), de brancheorganisatie voor data en marketing.
Waarom jij als online marketeer een rechtsbijstandverzekering moet hebben
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Professionele hulp bij conflicten | De verzekering kost maandelijks geld |
Snel online af te sluiten | Er kan een beperkte financiële dekking gelden |
Hulp bij incasso |
Voordeel: professionele hulp bij conflicten
Als online marketeer ben je dagelijks bezig met campagnes, analyses en strategieën om de online zichtbaarheid van je klanten te vergroten. Maar wat als je plotseling in een conflict raakt over intellectueel eigendom, of als een klant niet wil betalen voor jouw geleverde diensten? Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt juridische hulp bij deze conflicten.
Voordeel: snel online af te sluiten
In de wereld van online marketing draait alles om snelheid en efficiëntie. Net zoals je snel een AdWords-campagne opzet of een SEO-strategie aanpast, wil je ook dat het regelen van je zakelijke verzekeringen snel en zonder gedoe gebeurt. Gelukkig is een zakelijke rechtsbijstandverzekering snel en gemakkelijk online af te sluiten. Dit betekent dat je binnen enkele minuten beschermd kunt zijn tegen juridische risico’s.
Voordeel: hulp bij incasso
Een veelvoorkomend probleem waar je als online marketeer tegenaan kunt lopen, is het niet betaald krijgen voor je harde werk. Gaat het om een kleine start-up (zzp’er) of een groot bedrijf (mkb’er), late betalingen kunnen je cashflow en bedrijfsvoering ernstig verstoren. Gelukkig is hulp bij incasso standaard inbegrepen bij DAS rechtsbijstandverzekeringen. Voor andere aanbieders moet je goed controleren of dit onder de dekking valt, wat extra kosten met zich mee kan brengen. Dit voordeel zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken over het innen van facturen.
Nadeel: de verzekering kost maandelijks geld
De verzekering kost maandelijks geld. Maar laten we dit eens in perspectief plaatsen. Als online marketeer weet je dat investeren in goede tools en diensten essentieel is voor succes. De vaste lage maandpremie weegt niet op tegen de enorme kosten die een juridisch traject met zich mee kan brengen. Met advocaatkosten die al snel oplopen tot € 200,- per uur, is een kleine investering in een zakelijke rechtsbijstandverzekering een slimme zet. Bovendien, omdat het om zakelijke kosten gaat, kun je de premie fiscaal aftrekken, wat de verzekering weer wat goedkoper maakt dan dat deze lijkt.
Nadeel: er kan een beperkte financiële dekking gelden
Het klopt dat bij veel verzekeraars een maximale financiële vergoeding wordt uitgekeerd. Dit kan problematisch zijn als je als online marketeer te maken krijgt met grote juridische geschillen. Echter, bij DAS heb je dit probleem niet, omdat zij een onbeperkte dekking bieden. Het is belangrijk om dit in gedachten te houden wanneer je een zakelijke rechtsbijstandverzekering overweegt. Het kiezen van de juiste verzekering kan je beschermen tegen onvoorziene hoge kosten.