Rechtsbijstandverzekering voor glazenwassers

Als glazenwasser zorg je ervoor dat alles er perfect uitziet. Wanneer je op een ladder balanceert om de ramen van een klein winkeltje te laten glanzen of je veiligheidsharnas aantrekt voor de ramen van een groot kantoorgebouw, elke dag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Maar wat als er iets fout gaat? Misschien is er een discussie over een opdracht, of je hebt te maken met een klant die niet wil betalen. Juist dan kan een rechtsbijstandverzekering van pas komen. Het biedt de geruststelling dat je hulp kunt krijgen wanneer nodig, zonder je zorgen te maken over de kosten voor juridische hulp of procedures.

“Een rechtsbijstandverzekering voor glazenwassers verbeterd het (juridische) zicht.”
— Kasper, expert rechtsbijstandverzekeringen

Een glasheldere keuze voor glazenwassers

Voor glazenwassers is de zakelijke rechtsbijstandverzekering van DAS de beste optie. Bij DAS is hulp bij incasso standaard inbegrepen, wat je bij veel andere zakelijke aanbieders niet ziet. Dit is vooral handig wanneer klanten niet betalen voor je schitterende werk. Bovendien kunnen zowel zzp’ers als mkb’ers bij DAS terecht voor een verzekering die past bij hun bedrijfsvoering. Naast de DAS rechtsbijstandverzekering zijn er ook andere zakelijke rechtsbijstandverzekeringen die interessant kunnen zijn voor jou als glazenwasser. Voor een overzicht van alle mogelijkheden, lees hier meer.

Als glazenwasser zie je meer dan alleen schone ramen

1. Geschillen over werkuitvoering

Als glazenwasser kom je regelmatig in situaties waarin de kwaliteit van je werk ter discussie wordt gesteld. Misschien denkt een klant dat je de hoekjes hebt overgeslagen of erger nog, dat je tijdens het werk schade hebt aangebracht aan het pand. Dit kan leiden tot vervelende discussies en zelfs tot claims. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Claims voor schade aan kozijnen die zogenaamd door jouw werkzaamheden zijn ontstaan.
  • Geschillen over niet nagekomen afspraken, zoals het tijdstip of de frequentie van de schoonmaak.
  • Klachten over achtergebleven zeepresten of strepen op de ramen na afloop van je werk.

2. Onenigheid over betalingen

Het is geen zeldzaamheid dat er onenigheid ontstaat over de betaling voor je diensten. Misschien komt een klant zijn betalingsverplichtingen niet na of is er onduidelijkheid over de afgesproken prijs. Dit kan leiden tot tijdrovende en energieverslindende processen om alsnog je geld te ontvangen. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Geschillen over de hoogte van de factuur, omdat de klant beweert dat er minder ramen zijn gewassen dan afgesproken.
  • Vertragingen in betalingen en het moeten aanspreken van klanten hierop.
  • Onenigheid over de kwaliteit van het werk als reden om niet te betalen.

3. Veiligheidsvoorschriften en aansprakelijkheid

In jouw beroep is veilig werken essentieel, zeker wanneer je op hoogte werkt. Desondanks kunnen er situaties ontstaan waarbij er discussie is over het naleven van veiligheidsvoorschriften of wanneer er helaas een ongeval gebeurt. Dit kan resulteren in juridische kwesties rond aansprakelijkheid. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Geschillen over verantwoordelijkheid bij ongevallen veroorzaakt door nalatigheid in veiligheidsmaatregelen.
  • Aansprakelijkheidsclaims van derden die schade hebben geleden als gevolg van jouw werkzaamheden.
  • Discussies over schadeclaims als gevolg van het gebruik van verkeerde reinigingsmiddelen of technieken.

Voor meer informatie over de risico’s die je loopt als glazenwasser, kun je ook terecht op de website van je brancheorganisatie. Dit is een goede plek om je verder te verdiepen in hoe je jouw werkzaamheden veilig en zonder juridische problemen kunt uitvoeren. Schoonmaken is een Vak (SIEV)

Waarom jij als glazenwasser een rechtsbijstandverzekering moet hebben

VoordelenNadelen
Hulp bij incassoDe verzekering kost geld
Professionele hulp bij problemenBeperkte financiële dekking
Meer tijd voor je werk

Voordeel: hulp bij incasso

Als glazenwasser ben je het liefst bezig met glazen wassen tot ze blinken. Maar wat als klanten niet op tijd betalen? Dan is een zakelijke rechtsbijstandverzekering met incassohulp jouw redder in nood. Bij DAS zit dit standaard inbegrepen. Bij andere verzekeringen moet je goed opletten of dit wel onder de dekking valt. Zo bespaar je tijd en energie die je anders kwijt zou zijn aan het achterna zitten van betalingen.

Voordeel: professionele hulp bij problemen

Als glazenwasser kan je te maken krijgen met situaties waarbij een klant niet tevreden is over het werk of wanneer er schade is tijdens het werk. Conflicten over contracten of aansprakelijkheid kunnen voorkomen. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt juridische ondersteuning bij deze conflicten. Dit betekent dat je deskundige hulp krijgt zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de kosten van juridisch advies.

Voordeel: meer tijd voor je werk

Voor jou als glazenwasser is elke dag er een met een vol schema. Het laatste wat je nodig hebt, zijn juridische zorgen die je afleiden van je werk. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering sta je er niet alleen voor. Of het nu gaat om onbetaalde facturen, geschillen over contracten of andere juridische zaken, je weet dat er altijd hulp klaarstaat.

Nadeel: de verzekering kost maandelijks geld

Een zakelijke rechtsbijstandverzekering kost geld. Maar als glazenwasser moet je dit zien als een investering in je bedrijf. De kosten van een juridisch traject kunnen enorm oplopen, denk aan advocaatkosten van € 200,- per uur. Daarbij is deze verzekering een zakelijke kostenpost, wat betekent dat je de premie zakelijk/fiscaal kunt aftrekken. Zo wordt de verzekering netto nog voordeliger en staat het niet in verhouding tot de potentiële kosten van juridische hulp.

Nadeel: beperkte financiële dekking

Het kan voorkomen dat een verzekering een maximale financiële vergoeding heeft. Voor jou als glazenwasser is het belangrijk om te weten dat bij DAS, in tegenstelling tot sommige andere verzekeraars, een onbeperkte dekking wordt aangeboden. Dit betekent dat je niet bang hoeft te zijn dat je bij een groot conflict ineens zonder dekking zit.

3.6/5 - (7 stemmen)

Kasper is (mede)eigenaar van meerdere verzekering websites. Al meer dan 10 jaar is hij werkzaam in de financiële branche, waaronder rechtsbijstandverzekeringen. Sinds 2010 schrijft hij over rechtsbijstand (verzekeringen) in Nederland.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd: