Rechtsbijstandverzekering voor autoschadeherstellers

Elke dag sta je paraat om deuken, krassen en erger te herstellen. Je verandert beschadigde auto’s in glanzende pareltjes op wielen. Maar wat als je plotseling in een juridisch geschil terechtkomt? Denk aan discussies over facturen, geleverd werk of garantievoorwaarden. Als autoschadehersteller kan een zakelijke rechtsbijstandverzekering dan van onschatbare waarde zijn. Zo kun je je blijven concentreren op waar je het beste in bent: auto’s herstellen, terwijl je juridische steun hebt. Want laten we eerlijk zijn, je bent beter in het repareren van auto’s dan het oplossen van juridische problemen.

“Met een rechtsbijstandverzekering kan de lak weer glanzen zonder juridische zorgen!”
— Kasper, expert rechtsbijstandverzekeringen

De ideale verzekering voor jouw uitdeukkunsten

Voor autoschadeherstellers is de zakelijke rechtsbijstandverzekering van DAS een slimme keuze. Bij DAS is hulp bij incasso standaard inbegrepen, iets wat bij veel andere zakelijke aanbieders niet het geval is. Zowel zzp’ers als mkb’ers kunnen bij DAS terecht voor een verzekering die past bij hun situatie. Dus of je nu een kleine garage runt of een groot schadeherstelbedrijf hebt, DAS heeft een passende oplossing. En, mocht je nog twijfelen, er zijn ook andere zakelijke rechtsbijstandverzekeringen die interessant kunnen zijn. Lees hier meer over de opties.

Mogelijke juridische deuken

1. Geschillen over reparatiekosten

Als autoschadehersteller krijg je dagelijks te maken met klanten die hun voertuig na een ongelukje weer in de oorspronkelijke staat willen hebben. Discussies over de hoogte van reparatiekosten zijn hierbij geen uitzondering. Vaak ontstaat er onenigheid over wat onder de dekking van de verzekering valt of over de prijsopgave versus de uiteindelijke factuur. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Het niet eens zijn met de klant over de kosten voor het uitdeuken zonder spuiten, waarbij de klant verwachtte dat dit onder de verzekering zou vallen.
  • Onenigheid over extra werkzaamheden die tijdens de reparatie naar voren kwamen en niet in de initiële prijsopgave waren opgenomen.
  • Geschillen over de kwaliteit van de gebruikte materialen of onderdelen, waarbij de klant betere kwaliteit verwachtte voor de betaalde prijs.

2. Aansprakelijkheid bij nalatigheid

Soms kan er iets misgaan tijdens de reparatie, waardoor er nieuwe schade ontstaat of de auto niet naar behoren functioneert. In zulke gevallen kun je als autoschadehersteller te maken krijgen met claims van klanten die jouw bedrijf aansprakelijk stellen. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Een situatie waarin na reparatie blijkt dat de elektronica van de auto niet meer correct functioneert door een niet zorgvuldig uitgevoerde reparatie.
  • Schade die ontstaan is doordat de auto niet goed beveiligd was in de werkplaats, bijvoorbeeld door diefstal of extra schade.
  • Klachten over een slecht uitgevoerde lakbehandeling, waarbij bijvoorbeeld de kleur niet overeenkomt met de rest van de auto.

3. Geschillen over garantie

Na de reparatie kunnen er geschillen ontstaan over de garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Klanten kunnen terugkomen met klachten dat het gerepareerde deel niet naar behoren functioneert of dat er na korte tijd opnieuw schade ontstaat. Je kunt hierbij denken aan de volgende voorbeelden:

  • Discussies over de garantieperiode van de uitgevoerde werkzaamheden, waarbij de klant claimt dat het probleem binnen de garantieperiode valt, terwijl jij anders beweert.
  • Klachten dat de reparatie niet duurzaam was en de schade binnen enkele weken of maanden terugkeert.
  • Onenigheid over wat de garantie precies dekt, bijvoorbeeld of dit ook geldt voor schade door externe factoren na de reparatie.

Daarnaast kun je als autoschadehersteller ook terecht op de website van BOVAG, de brancheorganisatie voor schadeherstelbedrijven, om te lezen welke risico’s je loopt in jouw vakgebied. Bezoek BOVAG voor meer informatie.

Waarom een rechtsbijstandverzekering iets voor jou als autoschadehersteller is

VoordelenNadelen
Juridische hulp bij conflictenDe  kosten
Hulp bij incassoEr kan een beperkte financiële dekking gelden
Focus op je dagelijkse werkzaamheden

Voordeel: juridische hulp bij conflicten

Als autoschadehersteller weet je dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Maar wat als dat kleine hoekje leidt tot een groot conflict met een klant of leverancier? Dan ben je blij met juridische hulp. Stel, je repareert een auto tot in de puntjes, maar de klant ziet dat anders. Of een leverancier levert niet wat jullie hadden afgesproken. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering sta je sterk. Je krijgt professionele hulp zonder dat je zelf de ins en outs van het recht hoeft te kennen. Zo kun jij je blijven focussen op wat je het beste doet: auto’s weer als nieuw maken.

Voordeel: hulp bij incasso

Niets is zo vervelend als achter je geld aan moeten. Voor jou als autoschadehersteller, waar elke dag telt, is het belangrijk dat facturen op tijd worden betaald. Maar wat als dat niet gebeurt? Hier komt de zakelijke rechtsbijstandverzekering om de hoek kijken. Standaard hulp bij incasso is bij DAS inbegrepen, maar bij andere verzekeraars moet je goed checken of dit er wel onder valt en of je daar niet extra voor moet betalen. Deze hulp zorgt ervoor dat jij je niet hoeft bezig te houden met het incasseren van facturen en je volledig kunt richten op je werk.

Voordeel: focus op je dagelijkse werkzaamheden

Het laatste wat je als autoschadehersteller wilt, is je zorgen maken over juridische problemen. Gaat het om conflicten met klanten over de kwaliteit van het werk, of met leveranciers over de levering van onderdelen, juridische rompslomp kan veel stress veroorzaken. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering hoef je hier niet van wakker te liggen. Je weet dat voor elk juridisch probleem hulp beschikbaar is, zodat jij je kunt concentreren op wat je het liefst doet: auto’s repareren.

Nadeel: de kosten

Ja, een zakelijke rechtsbijstandverzekering kost maandelijks geld. Maar wees eens eerlijk: als autoschadehersteller weet je dat goed gereedschap het halve werk is. Beschouw deze verzekering als een stuk gereedschap dat je niet elke dag gebruikt, maar dat onmisbaar is als je het nodig hebt. Advocatenkosten kunnen oplopen tot € 200,- per uur! Die vaste, lage maandpremie is dus eigenlijk een koopje als je bedenkt wat het je bespaart als het erop aankomt. En niet te vergeten: als zakelijke kosten zijn ze fiscaal aftrekbaar, wat het nog voordeliger maakt.

Nadeel: er kan een beperkte financiële dekking gelden

Sommige verzekeraars beperken de financiële dekking. Dat betekent dat ze tot een bepaald bedrag juridische hulp bieden. Als autoschadehersteller kun je in situaties terechtkomen waarbij de kosten hoog oplopen. Gelukkig biedt DAS een onbeperkte dekking. Dit geeft een gerust gevoel. Je weet dat, wat er ook gebeurt, je altijd kunt rekenen op volledige ondersteuning zonder je zorgen te maken over de grenzen van de dekking.

4.2/5 - (6 stemmen)

Kasper is (mede)eigenaar van meerdere verzekering websites. Al meer dan 10 jaar is hij werkzaam in de financiële branche, waaronder rechtsbijstandverzekeringen. Sinds 2010 schrijft hij over rechtsbijstand (verzekeringen) in Nederland.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd: